Grafisch ontwerper, wat is dat precies?

Grafisch ontwerper, wat is dat precies?

Een grafisch ontwerper is de persoon die grafische vormgeving verzorgt van drukwerk of digitale producten. Denk hierbij aan affiches en posters, informatiebrochures, verpakkingen van producten en boekomslagen, maar ook websites, social media posts of online advertenties. Deze ontwerpen worden dan gebruikt in allerlei media, zoals de huisstijl van een bedrijf of een beeldmerk. Bij het uitvoeren van het design van een ander, spreekt men vaak ook wel van een grafisch vormgever, maar er zijn eigenlijk geen afwijkingen in het beroep.

Wat doet zo'n grafisch ontwerper?

Vaak werken grafisch ontwerpers als zelfstandig- of freelance ondernemer om op die manier aan de slag te kunnen gaan voor meerdere opdrachtgevers, maar evengoed werken ze bij uitgeverijen, drukkerijen of bij een marketing- of reclamebureau. Binnen een bedrijf is er de opportuniteit om zich verder te ontwikkelen en op te werken tot artdirector of creative director. Het is dus zeker mogelijk om carrière uit te bouwen vanuit een functie als grafisch ontwerper.

De grafisch ontwerper bepaalt de vormgeving van een product binnen het ontwerp. Hieronder vallen zaken als de lay-out of indeling, de illustraties en/of foto's, de typografie (lettergroottes, lettertypen, kolombreedtes, regelafstand, e.d.) en het kleurgebruik. Dit wordt eerst afgestemd met de klant en op basis van de wensen van de klant wordt er een conceptontwerp opgemaakt en gepresenteerd aan de opdrachtgever. Na goedkeuring van dit conceptontwerp, wordt het concept verder uitgewerkt door met behulp van professionele grafische software zoals Photoshop, Illustrator, of Indesign bijvoorbeeld. Met de feedback die van de klant is meegekregen op het conceptontwerp, komt men uiteindelijk tot het eindproduct. Hiervoor wordt in sommige gevallen hulp bijgehaald van een fotograaf, illustrator of DTP'er.

Wanneer zo'n opdracht wordt uitgewerkt, moet de ontwerper rekening houden met verschillende factoren. Hieronder verstaan we naast de vooropgestelde eisen van de opdrachtgever ook de doelgroep van het ontwerp, de technische werking van het ontwerp en de financiële mogelijkheden van de opdrachtgever. Tijdens het gehele proces waakt de ontwerper ook over de technische werking en de verschillende toepassingen van het ontwerp, om er op toe te zien dat het vormconcept behouden blijft. De ontwerper kan ook proberen om bestaande inhoudelijke functionaliteiten te verbeteren of versterken. Bijvoorbeeld de leesbaarheid optimaliseren door correcte toepassing van de typografie. Maar de ontwerper kan uiteraard ook extra functionaliteit toevoegen doormiddel van de vormgeving. Bijvoorbeeld de belangrijkste informatie in een bepaalde kleur zetten als blikvanger. Tevens een belangrijke taak van de grafisch ontwerper is de adviserende rol, waarbij hij of zij de opdrachtgever advies geeft over hoe er tot een optimaal eindproduct kan worden gekomen.

Wat met online marketing

Via online marketing promoot men producten en diensten aan op het web. Het doel is om zo veel mogelijk klanten aan te trekken, zodat ze de producten en/of diensten van de klant zullen kopen. Hiervoor is een optimaal design dat tevens genoeg opvalt uiterst cruciaal. Online marketing kan op allerlei manieren en vormen via verschillende kanalen. Denk hierbij aan Google Ads, social media advertising, content marketing en SEO (zoekmachine optimalisatie).